Unica Autismecoaching

Zorg goed voor jezelf!?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Het is zo’n uitspraak die Jan en alleman doet als het niet zo goed gaat met iemand.

Maar hoe doe je dat dan?
Wat is goed voor jezelf?

Waar begin je als je eigenlijk geen idee hebt hoe je dat dan moet doen…

1. Jezelf leren aanvoelen

Een kenmerk van autisme is dat je je moeilijk kunt inleven in een ander. Veelal is het echter ook al MOEILIJK om bij JEZELF te VOELEN wat er is. Je voelt wel iets, maar kunt niet duiden waardoor het komt bijvoorbeeld. En het is lastig om te weten wat je moet doen om het te verhelpen.

Dat wordt vaak bevestigd als ik met mensen hun stress in kaart breng. Ze kunnen vaak heel goed aangeven wat ze voelen of doen als ze overprikkeld zijn wat tot een uitbarsting of een implosie komt. Maar wat er gebeurt in de weg ernaartoe bemerken ze eigenlijk niet.

De denkbeeldige emmer van stress loopt vaak geleidelijk vol. Je lichaam geeft gedurende dit vollopen wel degelijk signalen af. De kunst is om erachter te komen welke. Dan kun je op tijd in actie komen en de ’emmer legen’ zodat hij niet overstroomt.

2. Weten wat goed voor je is

Volgens de hartstichting is heeft gezond leven te maken met
– gezond eten
– bewegen
– ontspannen

In aanvulling hierop zegt de hersenstichting:
– goede nachtrust
– sociale interactie
– je hersenen blijven uitdagen
– muziek

Dat is een lijstje waar weinig verrassingen in staan waarschijnlijk. En een heel aantal ervan zal je wellicht wel duidelijk zijn hoe je dat voor elkaar krijgt.

3. Wat gaat er al goed?

Welke onderdelen zijn voor jou helder en gaan goed? Die kun je afvinken.

4. Helder maar aandacht nodig

Voor de punten waarvan je weet hoe je ze kunt aanpakken, maar die nog niet lukken, ga je een plan maken. Schrijf uit hoe je het gaat aanpakken en wanneer. Plan dit zo in.

Bijvoorbeeld: je weet van welke muziek je houdt, maar in de praktijk doe je er niets mee. Zoek deze muziek op en plan wanneer je dit gaat luisteren of leg je muziekinstrument in het zicht en bepaal voor jezelf op welk moment je er iets mee gaat doen. Begin laagdrempelig, bv 5 minuten per keer.

5. Nieuwe input voor je welbevinden

Dan blijven er vast nog facetten over waar je in de praktijk niets mee kunt of geen beeld bij hebt hoe je dit in je dagelijks leven kunt invoeren.

Schrijf deze punten op en ga op onderzoek: vraag anderen, google, kijk af, lees. En bedenk of probeer uit wat bij jou past. Het gaat er niet om dat je elk genoemd facet heel veel doet, maar zoveel dat het je goed doet.

Een van de punten die in de praktijk te weinig aandacht krijgt is ‘ontspannen’. De balans tussen inspanning en ontspanning is bij veel mensen ver te zoeken. Sommigen weten zelfs niet dat het noodzakelijk is om te ontspannen om je goed te blijven voelen, om je hersens goed te laten blijven functioneren. Bekijk eens over een week genomen hoeveel inspanning – waar je op leegloopt – er was en hoeveel ontspanning – wat je energie geeft, doet opladen – er was. Is dat voor jou in de juiste verhouding? En weet je wat voor jou ontspanning is?

6. Vraag advies

Als je er niet uitkomt of je voelt je onzeker, stem dan met iemand af. Overleg met een ander wat goed voor jou zou zijn of op welke manier je dat kunt invoeren in de dagelijkse praktijk.

Wil je hier een keer verder over doorpraten? Geef het aan en ik reserveer een half uur tijd voor je: