Unica Autismecoaching

Voorkom een autistische burn-out

Slecht kunnen concentreren, mentaal en lichamelijk uitgeput, sociaal terugtrekken, nergens toe kunnen aanzetten, somberheid, niet goed voor jezelf zorgen, slaapproblemen, uitvalsverschijnselen, nog prikkelgevoeliger, problemen met je spijsvertering, verergering van je autistische trekken.

Dit zijn signalen die aangeven dat je op een burn-out afkoerst. Als je hier niets aan doet, kom je steeds dieper te zitten. En hoe dieper je gaat, hoe langer de herstelperiode. Voorkomen is ook in dit geval beter dan genezen, dus kom op tijd in actie.

Burn-out versus autistische burn-out

Zoals blijkt uit onderzoek van Annelies Spek gaan we bij een ‘gewone’ burn-out uit van chronische werkstress.
Over een autistische burn-out wordt gesproken bij chronische levensstress. Die stress wordt veelal meer opgedaan in de privésituatie, dus op andere levensgebieden dan op het werk.

Oorzaken hiervan zijn:
– het camoufleren van je beperkingen op sociaal vlak;
– worstelen met de verwachtingen van je omgeving;
– onvoldoende rekening (kunnen) houden met stressoorzaken;
– grote veranderingen op verschillende levensgebieden, zoals werk, gezin, wonen.

Zo kan het zijn dat iemand met een autistische burn-out wel wil werken, in tegenstelling tot een ‘gewone’ burn-out. Echter ontbreekt het aan energie om te kúnnen werken. Of er is weerstand tegen de interactie met niet-autistische mensen op het werk.

Hoewel stress nuttig is omdat het je helpt om waakzaam en scherp te zijn, is chronische stress funest. Want als er te weinig rust tegenover stress staat, dan put het je uit. Je bent dan vooral nog bezig om je staande te houden in het dagelijks leven, om te overleven. Het zorgt ervoor dat je instinctief en automatisch met je reptielenbrein reageert: vechten, vluchten of bevriezen. Als dat maar lang genoeg duurt, dan kom je in een (autistische) burn-out terecht.

Hoe kun je dichter bij jezelf blijven en goed voor jezelf blijven zorgen? Wat kan ervoor zorgen dat je uit die negatieve spiraal komt en weer licht aan de horizon ziet? Samen met jou ga ik uitpluizen waar jouw stress vandaan komt. Je gaat ervaren hoe je opbouwende stress in het vervolg beter kunt aanvoelen. En natuurlijk ook achterhalen wat ervoor nodig is meer rust te voelen.

Zo krijg je praktische, op jou afgestemde handvatten om in balans te blijven.

Het tij keren

Ja, daar wil ik meer van weten

Gratis informatie

7 krachtige tips voor vaders met autisme

Handreikingen voor meer verbinding en rust in je gezin, zodat je meer kunt genieten van het vaderschap.

Leer Juiste Liefde Geven

Handvatten om makkelijker liefde te geven en ontvangen. Want hoe mooi is het als de energie die je in je relatie stopt ook een liefdevolle uitwerking heeft?!

Autisme Situatie Scan

Een vrijblijvend gesprek waarin je ontdekt welke stappen je kunt zetten om het hoofd te bieden aan de problemen waar je tegenaan loopt.

UNICA Inspiratiemail

Krijg ter inspiratie en vermaak waardevolle tips, nieuwe inzichten, mijn ervaringen uit de praktijk en interessante evenementen in je mailbox.

Boekentips en handige materialen

Informatie over autisme die het lezen waard is en materialen die praktisch bewezen zijn in gebruik. Staat er iets voor jou bij?