Unica Autismecoaching

Helpende structuur

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Bij veel mensen gaan de nekharen overeind staan als het woord ‘structuur’ valt.

Er wordt dan vaak meteen gedacht aan vastomlijnde handelingen, alles inplannen, weinig bewegingsruimte.

“Niets voor mij” hoor ik dan ook vaak als we dit onderwerp bespreken.

Overal in verweven

Ons dagelijks handelen is doordrenkt van structuur.

Als iemand je vraagt om een vervelend klusje te doen, reageer je vaak steeds hetzelfde. De routines van het opstaan en naar bed gaan zijn compleet eigen gemaakt.

Wat doet het?

Structuur zorgt ervoor dat je doelgericht bezig kunt zijn. Dat je dat bereikt wat je wilt bereiken in zo min mogelijk tijd.

Bijvoorbeeld de avondroutine: hiermee bereik je jezelf goed verzorgt en klaar bent om te gaan slapen. Hoe meer structuur je hierin hebt, hoe minder tijd dit in beslag neemt.

Verrassend veel

Menigeen verwonderd als ze merken wat structuur voor ze kan betekenen. Dat het beeld dat ze ervan hebben beperkter is dan dat het in de praktijk kan bieden.

Het is namelijk meer dan een tijdsplanning maken of volgorde van verschillende handelingen in beeld brengen.

Je kunt bijvoorbeeld ook structuur brengen in:
– de manier van reageren op iets of iemand,
– hoe je omgaat met elkaar,
– wanneer jij en wanneer je partner tijd voor zichzelf heeft,
– hoe je komt tot een invulling van je vrije tijd.

Ontevreden

Structuur kan je dus helpen om verbetering te krijgen in iets waar je niet tevreden over bent.

Voorbeelden die ik in de praktijk tegenkom:

  • Ik zeg altijd nee als iemand iets voorstelt.
  • Ik reageer verkeerd op mijn partner, waardoor het steeds escaleert.
  • Als mijn partner weggaat is er meteen heisa bij de kinderen.
  • Het weekend is vreselijk, ik weet niet waar ik aan toe ben en de sfeer is slecht.
  • Ik sta de hele tijd ‘aan’, kan geen rust vinden.

Structuur voor verbetering

Bedenk voor de situatie die je wilt verbeteren wat je nodig hebt om tot verbetering te komen.

In bovenstaande voorbeelden kan dat zijn:

  • Krijg meer informatie over het voorstel (wie, wat, waar, wanneer, hoe) en achterhaal hoeveel bedenktijd je hebt.
  • Achterhaal wat maakt dat jouw reactie verkeerd overkomt. Zet op een rijtje hoe je anders kunt reageren zodat je wel kunt inspelen op een manier die oké is voor je partner.
  • Een lijstje met dingen die je kunt doen met de kinderen, waardoor je de kinderen iets te bieden hebt.
  • Met elkaar een plan maken op welke momenten je iets met elkaar doet en wanneer je tijd voor jezelf hebt. Afspreken wanneer en hoe deze momenten ingevuld worden.
  • Echte rust krijg je pas als je niets hoeft. Spreek met je partner momenten af wanneer jij verantwoordelijk bent voor de gang van zaken in het gezin zodat je partner ‘uit’ kan en wanneer je partner verantwoordelijk is en jij ‘uit’ kan.

En zo zijn er nog veel meer mogelijkheden te bedenken voor gelijke of andere situaties.

Tips voor jouw situatie

Het blijkt voor veel mensen lastig om nieuwe mogelijkheden te zien. Als dat bij jou zo is, dan help ik je met liefde op weg.

In een Autisme Situatie Scan bespreken we jouw situatie en help ik je kosteloos op weg.

Iets voor jou?