Unica Coaching Logo
Unica Coaching

Unieke gevoeligheid

Een van de kenmerken van autisme is de sensorische overgevoeligheid en ondergevoeligheid. ‘Last hebben van veel prikkels’ zoals er wel gezegd wordt. Of ‘ongevoelig’: je voelt juist te weinig prikkels, waardoor je niet alert gemaakt wordt. Dit laatste kan zelfs leiden tot pijn of beschadiging (door bv honger, kou, hitte, geluid, aanraking).

De voelers

De meeste mensen kennen de 5 belangrijkste sensoren: horen, ruiken, zien, voelen en proeven. 2 andere belangrijke – maar minder bekende – zijn proprioceptie en evenwichtszin.

Proprioceptie is het kunnen aanvoelen van jouw positie, jouw lichaam in de ruimte. Als dit goed ontwikkeld is kun je in de ruimte bewegen zonder naar je lichaam te hoeven kijken. Als dit minder goed is, zal je je vaker stoten, struikelen, glas omgooien et cetera.

Evenwichtszin is het bewegingszintuig. Hierdoor weet je in welke richting en met welke snelheid je beweegt. Als dit niet goed werkt, kun je bijvoorbeeld snel misselijk worden bij bewegingen.

Toen had je er geen last van!

Het ene mens kan prikkels beter verwerken dan het andere mens. Maar daarnaast verschilt het ook nog per situatie, per moment.

Als je je goed voelt, kun je meer hebben bijvoorbeeld. Of je hebt geleerd om op een bepaalde plek, je werk bijvoorbeeld, om te gaan met de prikkels die daar zijn. Daar moet je dan vaak later wel weer van bijkomen.

Het kan dus nogal willekeurig overkomen, wanneer je last hebt van prikkels en wanneer niet. Dat kan lastig zijn voor jezelf en je omgeving. Het ene moment kun je iets wel hebben en het volgende moment raak je overprikkeld.

Wat doe je eraan?

Een eerste stap om minder last te hebben van je prikkelgevoeligheid, is weten waar je last van hebt.

Schrijf eens op welke prikkels jou energie kosten, waardoor je makkelijk overprikkeld raakt.

Ga na waar je prikkels juist opzoekt of welke informatie van prikkels juist niet binnenkomt bij jou. Denk aan harde muziek, veel bewegen, alles willen aanraken, drukte opzoeken en dergelijke.

Achterhaal dan in welke situaties je er last van hebt (plaats, moment, bij wie of waar wel/niet, energieniveau).

Mogelijke oplossingen overprikkeling

De volgende stap is het bedenken en uitproberen wat je ermee kunt om er minder last van te hebben.

Omgaan met onderprikkeling

Om minder last te hebben van onderprikkeling kun je zoeken in volgende richtingen:

Beter leven met autisme

Ontdekken en begrijpen wat er in jouw situatie speelt geeft je ingang tot praktische oplossingen voor jou en je gezin. Op weg naar een hoofd dat minder vol zit, minder last van de dingen om je heen, meer harmonie!

In de praktijk is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Maar hoe doe je dat in de drukte van je gezin en je werk?

Het helpt enorm als iemand een stok achter de deur is, zodat je daadwerkelijk aan de slag gaat. Ik begeleid heel praktisch, toegepast op jouw situatie. Om gerichte handvatten te vinden waarmee jij meteen thuis aan de slag kunt.

Mensen met autisme kunnen significante verbeteringen bereiken!