Unica Coaching Logo
Unica Coaching

Structuur JA/NEE

Hoeveel stress ervaren wordt is per persoon verschillend. Algemeen is wel dat je met autisme gemiddeld meer stress ervaart. Het is lastiger om situaties direct te overzien en er is vaak last van overprikkeling. Ook is onduidelijkheid een belangrijke stressoorzaak.

Weten wat je kunt verwachten

Voorspelbaarheid helpt om minder stress te ervaren. Het aanbrengen van structuur is hierbij een belangrijk hulpmiddel.

“NEE, géén vastomlijnde structuur!!!!”

Structuur schrikt veel mensen af. Het is gedoe, je moet met de tijd leven, het kost tijd, is moeilijk, lukt toch niet, enzovoorts…

En het moet bij je passen. Maak alleen structuur aan daar waar het helpend is. Structuur aanbrengen kost weliswaar energie, maar het levert je als het goed is meer rust op.

Structuur op jouw manier

Algemeen houdt structuur in: de manier waarop iets is opgebouwd. Het geeft antwoord op de Wie, Wat, Waar, Wanneer en Hoe vragen.

Structuur kun je aanbrengen op verschillende punten:

Heb jij een goed beeld wat structuur voor jou kan betekenen? Waar wens jij meer voorspelbaarheid. Wat zou jou een gevoel van rust geven?

Kies voor succes

Ga met je partner brainstormen over mogelijke structuur. Besef wat belangrijk is voor jou. Waar gaat structuur helpend zijn?

Ga vervolgens bewust aan de slag. Het aanbrengen van structuur kost tijd en denkwerk. Als je alle plannen tegelijk wilt uitvoeren zal verbetering ongetwijfeld uitblijven.

KIEZEN EN ACTIE:

  1. Begin met iets makkelijks, zodat succes verzekerd is.
  2. Kies 1 of 2 dingen, zodat je je daarop kan focussen.
  3. Ga aan de slag met iets wat relatief veel rust oplevert.
  4. Schrijf het op, zodat je later terug kunt kijken.
  5. Hou vol met datgene wat werkt.
  6. Stop met wat niet werkt en probeer wat anders.

Geef je nieuwe structuur de tijd om zich te bewijzen. Houd een aantal weken vol. Levert het je uiteindelijk toch minder rust op dan dat het je aan energie kost, probeer dan iets anders.

Is dit lastig? In het boek ‘Meer rust en minder stress bij autisme’ van Marja Boxhoorn staan veel tips voor het aanbrengen van structuur.

Wil je meteen aan de slag en tips krijgen die afgestemd zijn op jouw situatie? Ik denk graag met je mee:

Partnerbijeenkomst

Elke laatste vrijdag van de maand organiseer ik een partnerbijeenkomst in Oss. Een prettig samenzijn met andere partners, delen van tips en ervaringen, tijd voor jou met verwennerij en kletserij.

Wil je ook een keer me-time met mensen die snappen hoe het is in een relatie met autisme? Ervaar hoe het is om (h)erkenning te krijgen. Voelen hoe het je nieuwe kracht geeft.

Mensen met autisme kunnen significante verbeteringen bereiken!