Unica Coaching Logo
Unica Coaching

Tulpen uit balans…

Ik had mezelf verwend met een bos tulpen. Ik geniet van de lente en vrolijkheid die het uitstraalt.

Een paar avonden later zag ik dat ik het water moest bijvullen. Niet meteen gedaan en hop weg was de gedachte.

De volgende ochtend aan het ontbijt zag ik veel van de tulpen bijna tot op tafel hangen. Argh! Meteen de vaas weer gevuld, een paar tulpen ondersteund door een sterker nog rechtopstaand exemplaar en maar hopen dat ze er allemaal weer bovenop komen.

Hoe ver kun je buigen?

Flink balen toen ik ze zo zielig zag staan. Stom dat ik het zover had laten komen. Ik wilde eigenlijk helemaal niet uittesten hoe kranig deze bos tulpen is.

Veel mensen testen zichzelf tot het echt niet meer gaat. Die hebben een lange adem en hun doorzettingsvermogen is bewonderenswaardig. Maar hoe weet je zeker hoe lang je dat volhoudt? Wat als het te lang duurt voordat je zelf ‘het water’ vindt om weer kracht te krijgen? Dan knak je.

Geknakt

Als het geknakt is lukt een beetje rechtbuigen niet meer. Dan vraagt het helingsproces veel meer in tijd, energie, geld, geluk, kracht.

Maar hoe weet je dan dat je bijna bij het ‘knak-punt’ bent? Tot wanneer kun je zelf blijven proberen? Op welk moment is het tijd om hulp in te schakelen? Deze signalen kunnen daarop duiden:

Voldoende voeding?

Je zorgt goed voor jezelf als je ‘op tijd water krijgt’ waardoor je genoeg kracht hebt om op te krabbelen. Dit kun je achterhalen door de volgende oefening:

  1. Schrijf een week lang op wat je allemaal doet op een dag. Hierbij is het belangrijk dat je zo veel mogelijk, zoals klusjes, werk, ontspanning, sport, verzorging van kinderen, opschrijft.
  2. Kijk na die week naar wat je opgeschreven hebt. Geef de activiteiten die je energie gegeven hebben een andere kleur, bijvoorbeeld groen (gebruik een stift, arceerpen, potlood en omcirkel, streep aan of onderstreep, zodanig dat het voor jou helder is).
  3. Geef de activiteiten die jou energie gekost hebben een andere kleur, bijvoorbeeld rood.
  4. Bekijk hoe de verhouding is geweest. Waren de dingen die jou energie gaven in balans met de dingen die energie gekost hebben? Had je beter meer dingen in kunnen plannen die jou energie gegeven hadden? Of had je juist meer inspanning nodig?
  5. Maak een plan voor de volgende week, waarin je probeert meer balans te brengen in jouw activiteiten.

Hulp voor de tulp

Ik heb veel respect voor mensen die heel lang proberen om er zelf uit te komen. Dat als ze buigen door de problemen waar ze tegenaan lopen, ze blijven strijden om er bovenop te komen.

Maar zorg ervoor dat je niet knakt! Zoek op tijd iemand die jou kan ondersteunen en kracht kan geven. Bijvoorbeeld als:

Ik wil met je meedenken om te kijken wat en wie jou steun en kracht kan geven om je weer beter te gaan voelen.

Partnerbijeenkomst

Als je partner bent van iemand met autisme, dan kun je je voelen als die sterke rechtopstaande tulp. Die, als je zelf even buigt, merkt dat de andere tulpen meteen hun kop laten hangen en mogelijk nog dieper buigen dan jij.

Het kan een verademing zijn om er met iemand over te praten die je niet kent, maar wel begrijpt hoe het is. Dat je even je schouders mag laten hangen, je twijfels mag uitspreken en je zorgen mag uiten. Om vervolgens te merken dat de (h)erkenning je nieuwe kracht geeft.

Elke laatste vrijdag van de maand is er daarom de partnerbijeenkomst met aandacht voor jou.

Mensen met autisme kunnen significante verbeteringen bereiken!