Unica Coaching Logo
Unica Coaching

Van overleven naar leven

Ik kreeg onlangs een berichtje van iemand die ik begeleid had: “Het gaat erg goed met mij. Ik ben druk bezig met leven in plaats van overleven en druk met de afbouw van de medicatie.”

Hoe mooi is dat, dat hij een manier gevonden heeft waardoor hij uit de overlevingsstand kon komen. Dat hij weer energie en vermogen heeft om aandacht te geven aan fijne dingen in het leven.

Stress is sluipmoordenaar

Stress helpt je waakzaam en scherp zijn. Maar als er te weinig rust tegenover stress staat, dan put het je uit. Je komt langzaamaan in de overlevingsstand. Je bent vooral nog bezig om je staande te houden in het dagelijks leven.

Jouw reptielenbrein juicht

Als je in de overlevingsstand staat, dan is jouw reptielenbrein vooral actief. Dat brein kan nog functioneren met minimale energie. Het zorgt ervoor dat je instinctief en automatisch reageert. Zonder dat je er controle over hebt.

Dat brein zal het er alles aan doen om te overleven. Als er maar iets gebeurt zal een van deze reacties volgen:

Beheers dat reptiel

Als je bewust bent van wat stress met je doet, dan kun hierop gaan inspelen. Zorgen dat er meer rust in je leven is. Je omgeving laten weten hoe het bij jou werkt en wat zij daarin kunnen betekenen. 

Ze noemen het ook wel de stoplichtmethode. Een manier waarmee je kunt aangeven hoe het met je gaat. Op het stoplicht dat je op de foto ziet kun je ook aangeven wat een ander voor je kan doen om je te helpen weer tot rust te komen.

Uitleg stoplichtmethode:

In de meltdown is iemand alle realiteit verloren. Dit kan doodeng zijn. Zorg voor een veilige omgeving zonder prikkels (ook geen emotie) en alleen activiteit die rust brengt.

Als iemand in rood zit, kun je eigenlijk niets anders doen dan zorgen dat er rust komt. Het hoofd is vol stress, het brein is in reptielenstand.

In oranje is er nog bewegingsmogelijkheid, maar als er iets aan prikkels of stress bijkomt, kan diegene in het rood komen. Het is het teken dat er geprobeerd moet worden rust in te brengen en vooral geen olie op het vuur gooien.

Groen is de situatie van rust. In deze situatie kun je het makkelijkste dingen overleggen, leren, bedenken, uitvoeren.

Bedien zelf het stoplicht

Met het stoplicht kun je aan je omgeving aangeven wat jouw stressniveau is en wat je wenst dat ze doen. Wat ze voor je kunnen doen bij welk stressniveau kun je het beste bespreken op een rustig moment, voordat je het stoplicht in gebruik neemt.

Je kunt het ‘Stoplicht – wat te doen met mijn stress’ hiervoor gebruiken. Je kunt deze aanvragen door een mailtje naar mij te sturen via onderstaande button. Zorg dat deze op een handige plaats ligt, staat of hangt. Geef door middel van aanwijzen, knijpers of paperclips aan hoe hoog jouw stressniveau is en wat ze het beste voor jou kunnen doen op dat moment. Het stressniveau en ‘wat te doen’ hoeft niet in dezelfde kleur te zitten.

Wekelijks verstuur ik mijn nieuwe blog met aanbiedingen en downloads als inspiratiemail. Handig en interessant. Wil jij dat ook? Meld je aan voor de Unica inspiratiemail.

blog beter leven met autisme vaderschap partner vader kind
Mensen met autisme kunnen significante verbeteringen bereiken!