Unica Coaching Logo
Unica Coaching

Hoe voorkom je een autistische burn-out

Je leven aan puin

Paniekaanvallen, depressief, je geheugen een vergiet, slecht voor jezelf zorgen, uitgeput, uitvalsverschijnselen, niet meer kunnen aanpassen aan anderen, nog prikkelgevoeliger, makkelijker in meltdown, problemen met spijsvertering.

Schrikbeeld? Of soms al werkelijkheid?

Burn-out versus autistische burn-out

Een ‘gewone’ burn-out heeft te maken met het negeren van langdurige stressklachten. Daardoor raak je mentaal en fysiek opgebrand.

De autistische burn-out komt grotendeels door maskeren:

Maskeren kost bakken vol energie. Je probeert je anders voor te doen dan je bent. In combinatie met onbegrip voor jouw behoeftes en ervaringen kan dit fataal zijn.

Wordt geen vierkantje

Landschip heeft er een mooi verhaaltje over geschreven. Als je een vijfhoekje (autistisch) bent, kun en hoef je geen vierkantje (niet-autist) te worden.

Het is praktisch en fijn als je met een ‘andere cultuur’ om kunt gaan. Maar je uiterste best doen om van die andere cultuur te zijn is een utopie.

Doe wat goed voor jou is

Loop jezelf dus niet voorbij. Weet dat jouw manier niet fout is. Maar daarom kan het nog wel handig zijn om te leren hoe die andere manier is en hoe ermee om te gaan.

Het is goed om van alles te leren om je leven makkelijker te maken. Volg cursussen, therapieën, trainingen, leer van anderen.

Oftewel: weet hoe je beter met vierkantjes kunt omgaan, maar wordt er geen.

Jezelf blijven in goede relatie met je partner

DAT KAN. Als je de juiste handvatten maar krijgt. Die reik ik klanten aan:  

“We hadden de afgelopen 2 jaar veel ruzie. Nu ben ik niet meer constant boos en dat zorgt voor een betere sfeer in huis. Ik heb daardoor ook minder een schuldgevoel naar mijn vrouw en kinderen toe, omdat ze niet meer geconfronteerd worden met mijn vervelende gedrag. Dit traject heeft mij zó geholpen, in zo veel aspecten van mijn leven.”  

“Na jaren van problemen ben ik nu meer ontspannen en begrijp veel beter wat voor invloed ik heb. Ik kan nu meer van de kinderen genieten. Mijn vrouw en ik communiceren meer en beter.”  

Ik denk graag met je mee

Klik op onderstaande button als je wilt dat ik met je meedenk hoe je verandering kunt krijgen in jullie situatie.

Wil je mijn blog wekelijks in je mailbox krijgen? Meld je aan voor de inspiratiebrief:

Mensen met autisme kunnen significante verbeteringen bereiken!