Unica Coaching Logo
Unica Coaching

Zo houdt je goede voornemen wél stand

Hoe goed ben jij met voornemens?

Je hebt het je voorgenomen:
Dit keer ga je het echt anders doen. Je wordt niet meer boos, gaat geduld opbrengen met je kinderen, zult er zijn voor je vrouw, gaat niet in discussie.

Maar bij thuiskomst gaat alles mis. De herrie van de kinderen en het kookgerei doet pijn aan je oren, er is commentaar, de stress vliegt je naar de keel en je hoofd zit meteen bomvol.

Alle goede voornemens overboord, je schiet uit je slof, redelijkheid is ver te zoeken en overleg en gezelligheid al helemaal…

Herken je dat? Dat je voornemens steeds verdwijnen als sneeuw voor de zon?

Zet je voornemens om in doelen

Een voornemen is vager dan een doel. Je kunt het voornemen hebben om gezonder te gaan leven. Maar hoe dan? Doelen maken je plannen concreet. Dat is nodig, want zolang niet helder is welk doel je wilt behalen, zal je deze alleen per toeval bereiken. Doelen voor een gezonder leven kunnen zijn: dagelijks een ommetje, 8 uur slaap per nacht, vaste tijden om te eten.

Breng jouw doelen in beeld

Wat heb jij nodig? Breng in kaart wat jou energie geeft. Het werkblad ‘Wat is goed voor mij’ helpt je hierbij op weg. Download dit werkblad en print het:

ZO WERKT HET:
1. Neem het werkblad voor je.
2. Vraag je bij elk onderwerp af en vul in:

Als je dit ingevuld hebt, heb je jouw doelstellingen in beeld.

Maak een actieplan

Met het doel in zicht maak je een plan om aan je doelen te werken. Grote doelen kun je opdelen in kleine stukjes. Kies 1 of 2 (stukjes van) doelen om tegelijk aan te werken, niet meer. Voor elk doel bedenk je praktische acties om richting je doel te komen.

Vind je dit lastig? Ik help je graag op weg.

Delen met anderen

Het is nuttig om je doelen met mensen te delen. Delen zorgt ervoor dat je jezelf in de actiestand zet en in beweging komt. Kies daarvoor mensen die graag willen dat je hierin succes behaalt. Praat er regelmatig over hoe het gaat.

Aan de slag!

Met je doel voor ogen ga je aan de slag. Stel prioriteiten. Besteed je energie en tijd bewust aan dingen die goed voor je zijn.

Succes!

Merk je dat het lastig is om jouw doelen op te stellen of acties te bedenken? Neem contact met me op via Unica contact en ik denk graag met je mee.

Wil je mijn blog en interessante aanbiedingen steeds in jouw mailbox ontvangen? Meld je aan:

Mensen met autisme kunnen significante verbeteringen bereiken!