Unica Coaching Logo
Unica Coaching

Instructie om jouw batterij op te laden

Rust is van levensbelang om goed te blijven functioneren. Op tijd je batterij opladen om mentaal uitgerust te blijven. En juist dat blijkt lastig als je autisme en een gezin om je heen hebt. Je bent al gevoelig voor prikkels en kinderen produceren er extra veel. Sociale interactie slurpt energie en in je gezin heb je dat dagelijks volop. Organiseren en plannen vraagt meestal veel en met een meerpersoonshuishouden kun je flink aan de bak.

De rust schiet er vaak bij in met (kleine) kinderen in huis, zeker in deze Coronatijd. Alarm! Want te weinig rust zorgt ervoor dat je minder kunt hebben, dat er sneller spanningen zijn in huis, dat er amper wat uit je handen komt, dat je constant alert bent en vaak met je reptielenbrein (primaire reflexen) reageert, et cetera. Het gevolg is dat langzaamaan je reserves aan het uitputten bent. (Autistische) burn-out ligt op de loer!

Wat doet rust dan?

In rust kunnen je hersenen alle nieuwe informatie en gebeurtenissen verwerken. Er worden verbanden gelegd, er wordt gesorteerd en opgeschoond en er worden nieuwe ideeën bedacht. Het zorgt ervoor dat je weer gemotiveerd en geconcentreerd, met frisse energie verder kunt.

Halfbakken rust nemen = geen rust nemen

Als je het druk hebt, neem je vaak amper de tijd om even rust te nemen. Meestal ga je juist extra aan de slag om meer voor elkaar te krijgen. Uitrusten mag of kan pas als het werk gedaan is.
Of je neemt wel pauze, maar halfslachtig tussendoor: Een boek lezen terwijl je op de kinderen let. Even iets uitzoeken op de computer tussen het werk door. Je kent het wellicht wel: de tijd glipt door je vingers zonder veel voor elkaar te krijgen. Je hebt een druk gevoel, maar het werklijstje wordt amper korter en je voelt je verre van uitgerust.

Rust nemen, maar hoe dan?!…

Kinderen staan altijd aan, het huishouden moet gedaan worden, je werk vraagt concentratie, hoe kun je ooit voldoende rust krijgen?

Om te voorkomen dat je halfslachtig probeert tot rust te komen is waarschijnlijk noodzakelijk om met je partner afspraken te maken. Wanneer kan wie echte alleen-tijd hebben? Tijd waarin jouw hersenen echt even afstand kunnen nemen, niet alert hoeven te zijn of na hoeven denken over de dagelijkse dingen.

Weet hoe jij echt kunt ontspannen, activiteiten die prettig en eenvoudig zijn, die je een fijn en goed gevoel geven. Dus creëer momenten voor jezelf, waarop je niet verantwoordelijk bent voor de kinderen (zorg even bij partner of kinderen bij opvang/school/opa en oma bijv.). Zorg ervoor dat je echt even de tijd aan jezelf hebt, die je zelf mag indelen, waarin jij aan het roer staat.

Wil je mijn blog steeds in jouw mailbox ontvangen? Meld je aan via: Stuur mij je inspiratiemail.

Mensen met autisme kunnen significante verbeteringen bereiken!