Unica Coaching Logo
Unica Coaching

Hoe herken ik eerder dat ik stress heb?

Ineens loopt je emmer over. Alsof je uit het niets ontploft, uitbarst of extreem moe bent. Naar voor je zelf en vaak ook voor je omgeving, want je reageert niet zoals je wilt en vaak duurt het ook wel even voordat je weer tot rust gekomen bent. Hoe kun je nu eerder merken dat de stress oploopt, zodat je erop voorbereid bent en erop kunt inspelen?

Hoe werkt dat nu met stress?

Er zijn kleine stressgevers en grote stressgevers. Die zijn voor iedereen anders. Grote stressbronnen laten je stress omhoog schieten en heel veel kleine kunnen de emmer uiteindelijk ook laten overlopen. Als je autisme hebt, heb je vaak meer stressoorzaken doordat je bijvoorbeeld last hebt van geluiden, licht, beweging, emoties, geuren, smaken. Er zijn meer dingen die jouw stressemmer doen vollopen en daardoor loopt jouw stress snel op. Vaak duurt het ook langer voordat je weer tot rust komt. Als je dat in een stressgrafiek zet ziet dat er zo uit:

En hoe kun je er nu voor zorgen dat je stress niet zo oploopt?

Hoe mooi zou het zijn als je op een eerder moment doorhebt dat de stress begint op te lopen? Dan kun je eerder reageren en in actie komen om de stress niet verder op te laten lopen.

Bij stress geeft je lichaam signalen af. Die zijn voor iedereen anders. De eerste stap is dus om bij je zelf te achterhalen welke signalen dit bij jou zijn, wat merk je als de stress nog lager is en welke signalen zijn er bij hogere stress. De tweede stap is deze te gaan herkennen. Dan kun je aan de hand van de signalen jouw stress een waarde toekennen. Je kunt dan eerder reageren en actie ondernemen om weer rust te krijgen. Dat ziet er schematisch zo uit:

Zo kom je sneller weer tot rust!

Zoals je ziet zal je eerder weer in rust komen als je eerder reageert op oplopende stress. Oftewel:

Stress-signalen niet herkennen of negeren = meer stress

En bij de meeste mensen is het: hoe meer stress je hebt, hoe slechter je functioneert, hoe minder geduld je hebt, hoe minder goed je kunt communiceren, hoe vervelender veranderingen zijn, hoe meer last je hebt van prikkels, enzovoorts. Dus aan de slag met het achterhalen van jouw stress-signalen, zodat jouw emmer steeds minder vaak overloopt!

stress die de emmer doet overlopen

Wil je mijn blog steeds in jouw mailbox ontvangen? Meld je aan via: Stuur mij je inspiratiemail.

Mensen met autisme kunnen significante verbeteringen bereiken!